مقالات

سوالات ریاضی هفتم سال 402-403

نمونه سوال ریاضی هفتم

بانک نمونه سوال ریاضی

نمونه سوال ریاضی هفتم

 

نمونه سوال ریاضی امتحانی معمولاً شامل سوال‌هایی است که برای ارزیابی دانش و فهم شما درباره یک موضوع خاص طراحی شده‌اند. این نمونه سوال ریاضی می‌توانند شامل سوال‌های چهارگزینه‌ای، سوال‌های تشریحی، سوال‌های کوتاه پاسخ، سوال‌های تست و غیره باشند.

نمونه سوال ریاضی چهارگزینه‌ای عموماً شامل چهار گزینه است که بین آن‌ها باید گزینه صحیح را انتخاب کنید. این نوع نمونه سوال ریاضی معمولاً برای ارزیابی دانش عمومی درباره یک موضوع استفاده می‌شود.

سوالات تشریحی معمولاً شامل سوال‌هایی هستند که شما را دعوت به توضیح و تفسیر عمقی موضوع مورد نظر می‌کنند. در این نوع سوالات، شما باید با استفاده از دانش و فهم خود، پاسخی جامع و تفصیلی را ارائه دهید.

سوال‌های کوتاه پاسخ نیز معمولاً شامل سوال‌هایی هستند که شما باید با استفاده از دانش خود، به صورت خلاصه و مختصر پاسخ دهید. این نوع سوالات برای ارزیابی دقت و سرعت در پاسخگویی به سوالات مناسب است.

سوال‌های تست نیز شامل چندین گزینه است که بین آن‌ها باید گزینه صحیح را انتخاب کنید. اما در این نوع نمونه سوال ریاضی، برخلاف سوالات چهارگزینه‌ای، شما می‌توانید چندین گزینه صحیح را انتخاب کنید.

معمولاً در یک امتحان، ترکیبی از این نوع سوالات استفاده می‌شود تا توانایی شما در مباحث مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین، ممکن است سوالات بر اساس مباحثی که در دوره یا درس خاصی آموزش داده شده‌اند، طراحی شده باشند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نمونه سوال ریاضی، بهتر است به منبع مناسبی که توسط مدرسان یا مؤسسات آموزشی فراهم شده است، مراجعه کنید.

 

>> برای ثبت نام  رایگان در اینفایل  کلیک نمائید. <<

کسب درآمد اینترنتی

نمونه سوال ریاضی

—————————————————————————————————————————————————————————————————-

1 می خواهیم یک باغچه مستطیلی شکل به طول 8 متر و عرض 3متر را نرده کشی کنیم. به چند متر نرده احتیاج داریم؟

الف) 11                          ب) 24                    ج)22               د) 16

2 توپی را از 12 متری رها  می کنیم. توپ پس از هر برخورد به زمین نصف ارتفاعش بالا می آید.در لحظه  برخورد سوم توپ  در مجموع چقدر حرکت کرده است؟

 

3 یک سنگ را روی یک سطح شیب دار به طرف بالا پرتاب می کند. سنگ هر بار 4 متر روی سطح شیب دار به بالا می رود اما 3متر به طرف پایین سر می خورد. اگر سطح شیب دار 10 متر طول  داشته باشد ، پس از چند حرکت سنگ به بالا می رسد؟

 

4 سه عدد طبیعی پیدا کنید  که حاصل ضرب  آنها 12 و مجموع آنها کمترین مقدار ممکن باشد.

 

5 عدد داخل مربع را مشخص کنید.

 

6 محمد  مهدی  4000 تو مان پول دارد . او 8 عدد کیک خرید و 800 تومان  برایش باقی ماند. قیمت  هر کیک از  کدام رابطه بدست می آید؟

 

7 چند رابطه درست  نوشته شده است؟
8 برای شکل های زیر یک جمع نوشته است. چند تا از جمع ها درست است؟

 

 

9

 

 

 

چند  تا از رابطه های زیر درست است؟

 

10 حاصل عبارت  را بدست آورید.
11 مطب یک دکتر  در طبقه 37 یک ساختمان  است و پارکینگ او در طبقه -4   این ساختمان  قرار دارد. پارکینگ  او چند طبقه  با  مطب او  اختلاف  دارد؟

 

12 حاصل  رامحاسبه کنید.

 

13 دانش آموزان جمله  ام الگو های  زیر  را حساب کرده اند. کدام یک  از آنها درست  محاسبه  نموده اند؟

2,5,8,1,…, 3n-2  : سینا

3,5,7,9,….,2n+1   :  فتحعلی

14 دانش آموزان عبارت های جبری زیر  را ساده کرده اند. کدام یک از آنها درست ساده کرده است؟

: سعید

: محمد

: جانعلی

15 قرار است دانش آموزان عبارت های کلامی زیر را به عبارت جبری تبدیل کنند. کدام یک  درست انجام  داده است ؟

هشت واحد کمتر از  یک عدد     : مجید

هفت تا بیشتر از سه برابر یک عدد   : منصور

1)                      هر دو نفر      2) هیچ کدام      3) فقط  نفر  دوم    4) فقط  نفر اول

 

16 طول آپارتمان علیرضا  و عرض آن  است. همچنین طول آپارتمان علی   و عرض آن  می باشد.  مجموع مساحت آپارتمان های آنها کدام است؟
17 کدام عبارت جبری زیر را می توان به صورت ساده تری نوشت؟
18 مقدار عددی عبارت   را به ازای a=2 به دست آورید.
19 جواب معادله ی   به دست آورید.
 

در شکل مقابل نقاط B ،A و C روی یک خط قرار دارند. رابطه  با کدام تکمیل می شود؟

 

20 حاصل  در شکل زیر به دست آورید.

 

21 مثلث ABC متساوی الساقین است؛ یعنی  نقطه  M وسط AB و نقطه N وسط AC است.

کدام دانش آموز نتیجه گیری درستی گرفته است؟

: امیر محمد

: صفرعلی

 

22 در شکل مقابل نقاط C ،B ،A و D روی یک خط قرار گرفته اند.می دانیم  کدام دانش آموز پاره خط هم اندازه AC نوشته است ؟

: علی

: امیر حسین

 

23 نقطه D وسط پاره خط AC ، نقطه E وسط پاره خط AD و نقطه C وسط پاره خط AB است  می خواهیم بدانیم  BC چند برابر AE است ، کدام دانش آموز درست  نوشته است؟

برابر  : حسین

برابر  : ادریس

 

24 شمارنده های عدد 36 را بنویسید.
25 عدد ی که آن را نمی توان به صورت ضرب دو عدد غیر از یک نوشت چه عددی است؟

1)    عدد فرد      2) عدد زوج       3) عدد مثبت      4) عدد اول

 

کدام عدد را نمی توان به صورت ضرب دو عدد غیر از یک و خودش نوشت؟

26 همه ی اعداد اول کمتر از 50 و بیشتر از 30 از کوچک به بزرگ  بنویسید.
27 جملات درست و  نادرست را مشخص کنید.

الف) عدد 17 شمارنده  255 است

ب) هر عدد حداقل 2 شمارنده دارد

ج) اگرعددی بر 3 بخش پذیر باشد،حتما 3 شمارنده آن است

د) تمام عددهای اول، فرد هستند

 

28 جای خالی را پر کنید .

مجموع دو عدد طبیعی زوج همیشه عددی……………. است و مجموع دو عدد طبیعی فرد همیشه عددی………….  است.

29 کسر   برابر  است و کسر   برابر  است ، مقدار  را بیابید.

 

30 ب م م  دو عدد 12و 20 را بیابید.
31 ب م م 24 و 36 از عدد 8 چقدر بزرگتر است؟
32 دو ظرف به گنجایش 12 و 18 لیتر داریم. می خواهیم با یک پیمانه که هر بار پر و خالی می شود، دو ظرف را به طور کامل پر کنیم. بیشترین ظرفیت ظرف ما  چند لیتر است؟

 

33 144 چندمین مضرب 6 است؟
34 کدام یک از تساویهای زیر  درست و کدام یک نادرست است؟

(18,12)=6           (12,20)=4           (24,18)=6

[10,12]=120           [24,30]=(24, 20)+118

 

35 حاصل    را بیابید.
36 با توجه به ارتفاع و مساحت قاعدهی داده شده، حجم هر شکل را محاسبه کنید.

 

37 با توجه به ارتفاع و مساحت قاعدهٔ داده شده، حجم هر شکل را محاسبه کنید.

 

38 با توجه به ارتفاع و مساحت قاعدهی داده شده، حجم هر شکل را محاسبه کنید.

 

39 ابتدا مساحت قاعده و سپس حجم هر یک از اجسام زیر را حساب کنید. برای به دست آوردن مساحت و حجم هر شکل رابطه های جبری را بنویسید.

 

40 ابتدا مساحت قاعده و سپس حجم هر یک از اجسام زیر را حساب کنید. برای به دست آوردن مساحت و حجم هر شکل رابطه های جبری را بنویسید.

 

41 منبع آبی به شکل استوانه است که شعاع قاعدهٔ آن 8/0 متر و ارتفاعش 2 متر است.این منبع چند متر مکعب آب می گیرد؟
42 چاهی به عمق 12 متر حفر کرده ایم. شعاع دهانهٔ این چاه 4/0 متر است. وقتی خاک کنده و بیرون ریخته حجم آن 3/1 می شود، اگر خاک این چاه بعد از بیرون آمدن در سطحی به ابعاد 4 و 5 متر به طور یکنواخت ریخته شود تا یک مکعب مستطیل به وجود آید، ارتفاع این مکعب مستطیل چقدر خواهد شد؟

 

43 حوضی است به شکل مکعب مستطیل و ابعاد آن 4و 3 و5/1 متر است. این حوض خالی را با شیر آبی که در هر دقیقه لیتر آب وارد آن می کند، پر می کنیم. چند ساعت طول می کشد تا حوض پر شود؟
44 یک پارچ به شکل استوانه است که ارتفاع آن 30 سانتی متر و شعاع قاعدهی آن 4 سانتی متر است. آب داخل این پارچ را در لیوان هایی به شکل استوانه که ارتفاع آنها 10 سانتی متر و شعاع قاعدهی آن 2 سانتی متر است، می ریزیم. این آب چند لیوان را پُر می کند؟
45 قاعدهی یک منشور سه پهلو مثلث قائم الزاویه ای که اندازهی ضلع های قائمهی آن 3 و 4 است. ارتفاع این منشور 6 سانتی متر است. حجم این منشور را پیدا کنید.
46 یک کارخانه تولید چای دو نوع بسته بندی به شکل های زیر ارائه می کند. هر دو نوع قوطی با ورق گالوانیزه درست شده اند.در کدام یک چای بیشتری جا می گیرد؟

 

 

47

یک مستطیل را یک بارحول محور AD و یک بار حول محور AB دوران دهید. حجم حاصل از این دوران را حساب کنید.

 

48 یک استوانه که با یک مقوا به طول 20 سانتی متر و عرض 10 سانتی متر ساخته شده به طور تقریبی چه حجمی دارد؟ (ارتفاع استوانه 20 است.)
49 یک صابون مکعب مستطیل شکل به حجم 32 سانتی متر مکعب پس از چند بار مصرف، کوچک شده و به ابعاد  و 4 و  سانتی متر تبدیل شده است. چند درصد این صابون استفاده شده است؟

 

50  جدول زیر را کامل کنید.شمارنده های عدد را از کوچک به بزرگ بنویسید.

 شمارنده های عدد عدد
9
15
4
14
5
13

 

 

51 جاهای خالی را تکمیل کنید.

عدد ______________ شمارندهی همهیاعداد است.

کوچک ترین شمارنده هر عدد ______________ است.

بزرگ ترین شمارنده هر عدد ______________ است.

همهی شمارنده های یک عدد ______________ را می شمارد.

بعضی از عددها فقط ______________

هر عدد بزرگ تر از ١ حداقل ______________ دارد.

52 مشخص کنید کدام یک از عددهای طبیعی کمتر از 30 ، اول هستند. دور آنها را خط بکشید.

 

53 آیا عدد 17 شمارندهی 247 هست؟ چرا؟
54 4 عدد بنویسید که 5 شمارندهی آنها باشد.
55   جملات درست و نادرست را مشخص کنید. دلیل نادرستی را توضیح دهید.

الف- عدد 29 اول است.

ب- هر عدد حداقل 2 شمارنده دارد.

ج- تمام عددهای اول، فرد هستند؛ چون اگر زوج باشند، عدد 2 شمارندهٔ آنها می شود.

د-  اگر عددی غیر از خودش و یک شمارندهی دیگری داشت، حتماً اول نیست.

56 در کلاس 4 گروه 3 نفره و 6 گروه 4 نفره وجود دارد. دانش آموزان این کلاس را در چند حالت می توان به گروه هایی با تعداد مساوی که تعداد نفرات هر گروه بین 2 و 7 نفرباشند، تقسیم کرد؟
57 هر عبارت را کامل کنید.

الف- مجموع دو عدد طبیعی فرد همیشه عددی ___________ است.

ب- مجموع دو عدد طبیعی زوج همیشه عددی ___________ است.

ج – مجموع یک عدد زوج و یک عدد فرد همیشه عددی ___________ است.

د- حاصل ضرب دو عدد اول همیشه عددی ___________ است.

 

58 با شمارنده های اول 2و 3 چند عدد تولید می شود که بین 30 و 50 باشد؟ همه ی آنها را بنویسید.
59 عدد پس از تجزیه به صورت  در آمده است.

شمارنده های اول آن چه عددهایی اند ؟

4شمارندهی این عدد را بنویسید که اول نباشد.

60 عدد پس از تجزیه به صورت  در آمده است.

شمارنده های اول آن چه عددهایی اند ؟

 

61 عددهای زیر را با رسم نمودار درختی تجزیه کرده و شمارنده های اول آنها را مشخص کنید.

 

62 عددهای 7 و 5 و 13 اول هستند. شمارنده های اول آنها را بنویسید. براساس آن تعریف دیگری برای عددهای اول ارائه کنید.
63 جملات درست و نادرست را مشخص کنید. دلیل نادرستی را توضیح دهید.

الف-  تمام عددها شمارندهٔ اول دارند .

ب-  اگر عددی زوج باشد یکی از شمارنده های اولش 2 است.

ج-  هیچ عددی پیدا نمی شود که 5 شمارندهٔ اول داشته باشد.

د-  تعداد عددهای اول بی پایان اند.

64 با نوشتن تمام شمارنده های دو عدد ب.م.م آنها را پیدا کنید.

 

65 می خواهیم مستطیلی به طول 16 و عرض 12 سانتی متر را با کاشی های مربعی پر کنیم. ضلع این کاشی مربعی چه عددهایی می تواند باشد؟ چرا؟
66 دو ظرف به گنجایش 12 و 18 لیتر داریم. می خواهیم با یک پیمانه که هر بار پر وخالی می شود، دو ظرف را به طور کامل پر کنیم.کدام پیمانه ها برای این کارمناسب است؟ بزرگ ترین پیمانه کدام است؟
67 یک مکعب مستطیل به ابعاد 12 و 36 و 28 سانتی متر را با مکعب های مساوی پر کرده ایم. بزرگ ترین ضلع این مکعب چه عددی است؟ در این صورت چند مکعب در این مکعب مستطیل جا می شود؟
68 به سؤال های زیر پاسخ دهید:

اولین مضرب 7                       سومین مضرب 6                         دهمین مضرب 9

80 چندمین مضرب 8 است ؟                                       24چندمین مضرب 6 است؟

36 چندمین مضرب 2 است ؟                                      144 چندمین مضرب 6 است؟

69 ک.م.م   دو عدد 12 و 18 را پیدا کنید.
70  با توجه به رابطه ی جاهای خالی را کامل کنید.

4 شمارندهی _______ است . ششمین مضرب _______ عدد 24 است.

6 شمارندهی _______ است . چهارمین مضرب _______ عدد _______ است.

عددهای _______ و _______ شمارندهی _______ است. عدد _______ بر _______ و _______ قابل قسمت است.

71 هر 20 دقیقه یک اتوبوس خط   A  از ترمینال حرکت می کند اتوبوس های خط   B هر 30 دقیقه از ترمینال حرکت می کند. ساعت 12 ظهر دو اتوبوس در خط های  A و B همزمان حرکت کرده اند. در چه ساعتی به طور هم زمان اتوبوس ها از این دو خط حرکت می کنند؟

یک پیست دومیدانی در یک مجتمع فرهنگی ورزشی قرار دارد. امید و فرامرز از یک نقطه شروع به دویدن می کنند. اگر امید هر 35 دقیقه یک دور کامل پیست را طی کند و فرامرز هر 21 دقیقه یک دور کامل طی کند، پس از چند دقیقه فرامرز و امید با هم به همان نقطهٔ شروع می رسند؟ در این صورت هر کدام چند دور دویده اند؟

72 به سوالات زیر پاسخ دهید.

آیا 210 مضرب مشترک 7 و 30 است؟ چرا؟

آیا 420 مضرب مشترک 7 و 30 است؟ چرا؟

دو عدد 7 و 30 چند مضرب مشترک دارند؟

73 دلیل درستی جملات زیر را بیان کنید.

اگر عددی بر عدد دیگر بخش پذیر باشند، عدد بزرگ تر ک.م.م دو عدد است.

اگر ب.م.م دو عدد یک باشد، ک.م.م دو عدد برابر حاصل ضرب دو عدد

ک.م.م دو عدد اول برابر حاصل ضرب آنهاست.

74 روی محور زیر 3 بردار مساوی با اندازهی 3 واحد در جهت منفی رسم کنید.

 

75 با توجه به تصویر روبه رو به سؤال های زیر پاسخ دهید:

مختصات ورزشگاه چیست؟

مختصات چه بنایی    است.

مختصات مسجد چیست؟

کتابخانه در کدام نقطه واقع است؟

76 بردار  را در محور مختصات زیر طوری رسم کنید که ابتدای بردار نقطهی  باشد . مختصات نقطهی انتهای آن را بنویسید.
77 با توجه به شکل، مختصات نقطه م و بردارهای زیر را بنویسید.

 

78 مختصات بردارها را در شکل های زیر بنویسید.
79 در محور مختصات زیر مثلث را با بردار  انتقال دهید و مثلث جدید را بنامید. مختصات رأس ها را بنویسید.

 

80 برای هر یک از بردارهای زیر مختصات ابتدا و انتهای بردار را بنویسید.

 

بردار
 

 

مختصات ابتدا
 

 

مختصات بردار
 

 

مختصات انتها

 

81 جمله های کلامی زیر را به صورت عبارت جبری نشان دهید.

هر عدد به توان یک برابر خودش می شود

یک به توان هر عدد برابر یک می شود

مجذور عدد

مکعب عدد

صفر به توان هر عدد به جز صفر برابراست با صفر

82 تعداد مکعب های کوچک  را در هر شکل با یک عدد توان دار نشان دهید.

 

83 حاصل هر عبارت توان دار را به دست آورید.

 

84 کدام یک درست و کدام یک نادرست است؟

 

85 در جای خالی علامت > یا = یا < بگذارید.

 

86 کدام درست و کدام نادرست هستند؟

 

87 حاصل عبارت های زیر را به دست آورید.

 

88 حاصل عبارت های زیر را به صورت یک عدد توان دار بنویسید.
89 عددهای توان دار را از کوچک به بزرگ مرتب کنید .

 

90 کدام یک درست و کدام یک نادرست است؟

 

91 جدول زیر را کامل کنید.

 

36 عدد
ریشه دوم
رابطه ریاضی
92 تساوی ها را کامل کنید.

 

 

93 کدام یک درست و کدام یک نادرست هستند؟

 

 

94 بین کدام دو عدد طبیعی قرار دارد؟
95 کدام یک درست و کدام یک نادرست اند؟

 

 

96 جاهای خالی را کامل کنید.

الف) 7 و 7- ریشه های …………… هستند .                ب)  مجذور عدد صفر همان …………… است.

ج) اگرعددی صفر نباشد، توان دوم آن همیشه …………… است.

د) هر عدد مثبت دارای …………… ریشهٔ دوم است که یکی از آنها …………… دیگری است.

 

67 در جدول زیر جمعیت برخی از استان های کشور در یکی از سال های گذشته آمده است.

ابتدا مقدار تقریبی هر عدد را با تقریب کمتر از 1000000 گرد کنید.

 

با رسم یک     برای نمایش هر دو میلیون  نفر نمودار تصویری جدول بالا را رسم کنید.

 

 

98

در مدرسه ی راهنمایی شهید بابایی 1 تعداد کتاب هایی که دانش آموزان امانت گرفته اند، بررسی شده و آمار و اطلاعات زیر به دست  آمده است. جدول داده  ها را کامل کنید و با توجه به کسر های با مخرج 10  نمودار دایره ای را کامل کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید.

نوع کتاب مذهبی علمی داستانی کمک درسی سایر موارد
تعداد 190 400 810 210 390
درصد تقریبی 20% 10%
کسر تقریبی با مخرج 10

چگونه درصد مربوط به هرنوع کتاب را به دست می آورید؟

با توجه به نمودار، دانش آموزان این مدرسه بیشتر به چه نوع کتابی علاقه دارند؟

 

99 تعداد دانش آموزان کلاس اول ، دوم و سوم دبستان یک مدرسه در نمودار زیر نشان داده شده است. هر10 دانش آموز را با یک      نشان داده و نمودار تصویری زیر را کامل کنید.

 

100 برای هریک از موارد زیر یک مثال بنویسید.

الف )اتفاقی که احتمال رخ دادن آن صفر باشد.

ب) اتفاقی که احتمال رخ دادن آن  باشد.

ج) اتفاقی که احتمال رخ دادن آن یک باشد.

101 احتمال رخ دادن هر اتفاق را با قرار دادن یک نقطه روی پاره خط مقابل آن مشخص کنید

الف ) تاسی را می اندازیم  عدد 7 بیاید.

ب ) تاسی را می اندازیم  عدد ی کمتر از 7 بیاید.

ج) تاسی را می اندازیم  عدد ی اول بیاید.

 

102 با قرار دادن علامت < یا = یا > احتمال وقوع اتفاق ها را با هم مقایسه کنید.
103 الف( انتظار دارید در ١٠٠٠ بار پرتاب تاس، تقریباً چند بار 1 بیاید؟

ب ) انتظار دارید در ١٠٠٠ بار پرتاب تاس، تقریباً چند بار عددی زوج بیاید؟

104 چرخنده ی زیر را طوری رنگ کنید که احتمال ایستادن عقربه روی رنگ سفید برابر صفر باشد،یعنی ایستادن عقربه روی رنگ سفید، غیرممکن باشد.

 

105 عقربهی چرخنده زیر را می چرخانیم.

الف( احتمال ایستادن عقربه روی هریک از عددها را محاسبه کنید.

=احتمال1                  = احتمال    ٢           = احتمال ١

= احتمال ٧                  = احتمال 5                       = احتمال۶

 

 

ب( اگر ١٠٠٠ بار عقربه را بچرخانیم، انتظار داریم عقربه تقریباً چند بار روی عدد ٣ قرار بگیرد؟

 

ج( اگر ١٠٠٠ بار عقربه را بچرخانیم، انتظار داریم عقربه تقریباً چند بار روی عدد ۴ قرار بگیرد؟

>> برای ثبت نام  رایگان در اینفایل  کلیک نمائید. <<

کسب درآمد

0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها