روانشانسی, مقالات, مقالات سلامت

علائم افسردگی در نوجوانان

علائم افسردگی در نوجوانان

چگونه افسردگی را در نوجوانان تشخیص دهیم؟

علائم افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان می‌تواند به عنوان یک مشکل روانی جدی و تأثیرگذار تلقی شود. در زیر به علائم افسردگی در نوجوانان با جزئیات کامل اشاره می‌کنم:

1. احساس ناخوشی و بی‌اشتهایی:

نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است احساس ناخوشی، بی‌اشتهایی و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره خود را تجربه کنند.

2. کاهش انرژی و خستگی:

افسردگی ممکن است منجر به کاهش انرژی، خستگی مداوم و احساس خستگی حتی بعد از استراحت مناسب شود.

3. اختلال در خواب:

نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است با مشکلات خواب مواجه شوند، از جمله دشواری در خوابیدن، بیداری شبانه زودرس و یا خواب بی‌آرام.

4. اضطراب:

اضطراب و نگرانی مداوم نیز ممکن است همراه با افسردگی در نوجوانان باشد.

5. تغییرات در وزن:

تغییرات ناگهانی در وزن، از جمله کاهش یا افزایش وزن بدون دلیل آشکار، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد.

6. اختلال در تمرکز و حافظه:

افسردگی ممکن است باعث اختلال در تمرکز، حافظه ضعیف و دشواری در انجام وظایف روزمره شود.

7. تغییرات در رفتار:

تغییرات ناگهانی در رفتار، مانند عصبانیت بیش از حد یا انزجار، ممکن است نشانه‌ای از افسردگی باشد.

8. فکر‌های منفی و خودکشی:

نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است فکر‌های منفی، خودکشی و عدم ارزشیابی به خود را تجربه کنند.

9. اجتناب از فعالیت‌های اجتماعی:

افسردگی ممکن است باعث شود که نوجوانان فعالیت‌های اجتماعی خود را کاهش دهند و به طور کلی از تعامل با دیگران فروپاشیده شوند.

10. دردهای بدن:

دردهای بدن غیرقابل توضیح، سردردهای مزمن و دردهای عضلانی نیز ممکن است همراه با افسردگی در نوجوانان باشد.

*****************************************************************************************************************************************

افسردگی در کودکان و نوجوانان

همه کودکان و نوجوانان گاهی غمگین یا کم‌انرژی هستند. اندوه در برخی اوقات، بخشی طبیعی از دوران رشد به حساب می‌آید، اما اگر کودکی غمگین یا خشن است، دیگر از چیزی لذت نمی‌برد و این حالت روزهای پی‌در‌پی ادامه دارد، شاید نشانه ابتلای او به اختلال افسردگی باشد. شاید برخی از مردم چنین تصور کنند که افسردگی مخصوص بزرگسالان است. اما واقعیت چیز دیگری‌ست! در واقع، اطفال و نوجوانان هم ممکن است افسردگی را تجربه کنند. مقاله‌های موجود درباره افسردگی کودکان و نوجوانان نشان می‌دهند که درصد مبتلایان به افسردگی در سنین پایین رو به افزایش است. آمار جهانی حاکی از آن است که متاسفانه از هر هفت نفر نوجوان، یکی به افسردگی مبتلاست.

*****************************************************************************************************************************************

والدین چگونه باید با افسردگی نوجوانان برخورد کنند؟

علائم افسردگی در نوجوانان

درک افسردگی نوجوانان:

دوران نوجوانی می تواند بسیار سخت باشد. در بسیاری از موارد افسردگی نوجوانان بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنیم شایع است. چرا که این بیماری در این سن فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

در حقیقت، تخمین زده شده است که از هر پنج نوجوان از هر قشر یک نفر در دوره ای از نوجوانی دچار افسردگی می شود. با این حال، در حالی که افسردگی کاملا قابل درمان است، اکثر نوجوانان افسرده هرگز از کسی کمک نمی گیرند.

افسردگی نوجوانان حالتی فراتر از بدخلقی آنها است. این یک مشکل جدی مربوط به سلامت روان است که بر همه جنبه های زندگی یک نوجوان تأثیر می گذارد.

خوشبختانه افسردگی قابل درمان است و والدین در این زمینه می توانند به فرزندشان کمک کنند. عشق، راهنمایی و حمایت نوجوانان می تواند تا حد زیادی به وی کمک کند تا بر افسردگی غلبه کند و زندگی اش را دوباره به مرحله درست برساند.

آیا نوجوان من دچار افسردگی است؟

علائم افسردگی در نوجوانان

علی‌رغم اینکه گاهی اوقات در دوران نوجوانی انتظار بدخلقی و کج رفتاری وجود دارد، اما افسردگی نوجوانان چیز دیگری است. تأثیرات منفی افسردگی در دوران نوجوانی بسیار فراتر از خلق و خوی مالیخولیایی است.

افسردگی می تواند ذات شخصیت نوجوان شما را از بین ببرد و باعث ایجاد احساس غم، ناامیدی یا عصبانیت شود. بسیاری از رفتارها یا نگرش های سرکش و ناسالم در نوجوانان می تواند نشانه افسردگی باشد. موارد زیر برخی از روش های تخلیه هیجانی نوجوانان برای تلاش به منظور مقابله با درد عاطفی خودشان است:

ایجاد مشکل در مدرسه
افسردگی می تواند باعث مشکل کمبود انرژی و تمرکز شود. در مدرسه، این امر ممکن است منجر به ضعف در هشیاری، افت نمرات یا ناامیدی از انجام تکالیف مدرسه در یک دانش آموز با سابقه مثبت شود.

گریختن و فرار
بسیاری از نوجوانان افسرده از خانه فرار می کنند یا در مورد فرار صحبت می کنند. چنین تلاشهایی معمولاً به نشانه فریادی برای کمک است.

سوء مصرف مواد مخدر و الکل
نوجوانان در تلاش برای خود درمانی افسردگی، ممکن است از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند. متأسفانه سوء مصرف مواد مخدر فقط اوضاع را بدتر می کند.

عزت نفس پایین
افسردگی نوجوانان می تواند احساس زشتی، شرم، شکست خوردگی و بی لیاقتی را تحریک و تشدید کند.

اعتیاد به تلفن های هوشمند
نوجوانان ممکن است برای فرار از مشکلات خود به شبکه های اجتماعی پناه ببرند. اما استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند و اینترنت فقط باعث انزوا و افسردگی بیشتر آنها می شود.

رفتار بی پروا
نوجوانان افسرده ممکن است رفتارهای خطرناک یا پرخطری مانند رانندگی بی پروا، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و رابطه جنسی پر خطر داشته باشند.

خشونت
برخی از نوجوانان افسرده ممکن است پرخاشگر و خشن شوند.

افسردگی نوجوانان همچنین با تعدادی از مشکلات دیگر سلامت روان از جمله اختلالات تغذیه ای و آسیب به خود همراه است. در حالی که افسردگی می تواند درد بزرگی برای نوجوان شما ایجاد کند و زندگی خانوادگی روزمره را مختل می کند، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندتان در جهت بهبود این احساسات انجام دهید. بنابراین اولین قدم این است که یاد بگیرید افسردگی نوجوانان چیست و در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده چه باید کرد.

*****************************************************************************************************************************************

چگونه به یک نوجوان افسرده کمک کنیم؟

علائم افسردگی در نوجوانان

افسردگی در صورت عدم درمان بسیار آسیب زننده است. بنابراین منتظر نمانید تا علائم نگران کننده خودبه خود از بین بروند. اگر شک دارید که نوجوان شما افسرده است. نگرانی های خود را به روشی محبت آمیز و بدون قضاوت با آنها مطرح کنید.

حتی اگر مطمئن نیستید که مسئله آنها افسردگی است، رفتارها و احساساتی که می بینید نشان دهنده مشکلاتی است که باید برطرف شود. از این رو بهتر است گفتگویی را آغاز کنید و به نوجوان خود اطلاع دهید که متوجه برخی از علائم افسردگی در وی شده اید و این علائم شما را نگران کرده است.

سپس از فرزند خود بخواهید آنچه را که تجربه کرده است با شما به اشتراک بگذارد. به واقع آماده و مایل به شنیدن آن باشید. از پرسیدن بسیاری از سوالات خودداری کنید. زیرا بیشتر نوجوانان دوست ندارند که احساس کنند تحت کنترل یا فشار هستند. اما به صراحت بگویید که آماده و مایل به ارائه هرگونه حمایت مورد نیاز به آنها هستید.

*****************************************************************************************************************************************

افسردگی در نوجوانان یک مشکل جدی است که نباید نادیده گرفته شود. در صورت تجربه چنین علائم و علائم دیگر، بهتر است نوجوان به پزشک یا روانشناس معتبر مراجعه کند تا تشخیص صحیح گرفته شود و در صورت لزوم، درمان مناسب شروع شود.

0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها