مقالات

چگونه مغز کودکان با خواندن کتاب تغییر می کند

تقویت مغز کودکان

فعال شدن مغز کودکان با خواندن کتاب

 

رشد مغز کودک

 

کودکان خواندن را با سرعت های مختلف یاد می گیرند و خواندن در سنین مختلف در سراسر جهان آموزش داده می شود. با توجه به این تنوع، آیا راه‌هایی برای دانشمندان علوم اعصاب وجود دارد که به مربیان کمک کنند تا از کودکان بهتر حمایت کنند؟ برای درک بیشتر در مورد چگونگی رشد سواد و تأثیر آن بر سایر مهارت ها، محققان در حال بررسی این هستند که چه قبل و چه بعد از یادگیری خواندن کودکان در مغز چه اتفاقی می افتد. Kaja Jasińska، استادیار دانشگاه تورنتو در کانادا، به عصب‌شناسی زبان و سواد می‌پردازد تا زمینه‌های مختلف محیطی را درک کند که نحوه یادگیری کودکان و تفاوت‌های بعدی در مغز را شکل می‌دهد. برای مثال، او و همکارانش سطح سواد کودکان در ساحل عاج را که سن دسترسی به آموزش رسمی در آن متفاوت است، بررسی کردند تا بفهمند که وقتی کودکان تا سن 10 سالگی خواندن را یاد نمی‌گیرند، چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرند. مسن تر.

دلیلی وجود دارد که سنی که خواندن را یاد می گیریم اهمیت دارد.

این تیم از نوعی اسکن مغز غیرتهاجمی به نام طیف‌سنجی نزدیک مادون قرمز عملکردی برای اندازه‌گیری نواحی مغزی که در زمانی که کودکان 10 تا 12 ساله مشغول خواندن یا تلاش برای خواندن بودند، فعال‌تر بودند، استفاده کردند. آنها دریافتند که وقتی به کلمات واقعی نگاه می کنند، به جای خط خطی، کودکانی که قادر به خواندن کلمات بودند، فعالیت بیشتری در نواحی مغز مرتبط با پردازش زبان نشان دادند. کار تیم، که در حال حاضر هنوز در حال آماده سازی است، نشان می دهد که فعالیت مغز در کودکانی که برای خواندن حروف تکی مشکل داشتند، متفاوت بود. این گروه هنگام نگاه کردن به خط خطی نسبت به کلمات، فعالیت بیشتری در قشر جلوی پیشانی چپ، که برای زبان مهم است، نشان دادند. جالب است بدانید که الگوی فعالیت مغز در کودکان کوچکتر که در مرحله مشابهی از یادگیری خواندن حروف هستند، متفاوت است. کودکان شش ساله هنگام مشاهده خط خطی نسبت به کلمات، فعالیت بیشتری نشان می دهند، اما فقط در قشر اکسیپیتال که با پردازش بصری مرتبط است. Jasińska توضیح می دهد که این نشان می دهد که مغز خوانندگان بعدی ممکن است برای تمایز بین حروف واقعی و خط خطی و تفسیر مطالب چاپی سخت تر کار کند. خوانندگان ماهرتر می توانند به سرعت درک کنند که زبان نوشتاری چیست و چه چیزی نیست.

 

“ممکن است سن ایده آلی وجود داشته باشد که در آن کودکان باید خواندن را یاد بگیرند.”

مراحل رشد مغز در کودکان

 

دلیلی وجود دارد که سنی که خواندن را یاد می گیریم اهمیت دارد. کودکان بزرگ‌تر معمولاً مهارت‌های حافظه برتری دارند که از خواندن پشتیبانی می‌کند، اما مغز آنها انعطاف‌پذیری عصبی کمتری برای خواندن دارد – توانایی کمتری برای سازگاری و تغییر – نسبت به مغز کودکان کوچک‌تر. جاسینسکا می گوید: «وقتی 10 تا 12 ساله هستید، ممکن است کمی انعطاف پذیری برای خواندن داشته باشید. «چیزی در مورد مسن بودن وجود دارد که روند یادگیری خواندن را متفاوت می کند. ما هنوز مطمئن نیستیم که چرا، اما فکر می‌کنیم فرآیندهای زبانی و شناختی که منجر به خواندن موفق می‌شود متفاوت است و تعادل [نحوه اتصال مغز] متفاوت است.» بیشتر در مورد این موضوع دنیای امیدوارکننده کتاب های دیجیتال کودکان

این تحقیق نشان می دهد که ممکن است سن ایده آلی وجود داشته باشد که در آن کودکان باید خواندن را یاد بگیرند. بعداً دشوارتر است زیرا ارتباطات حیاتی به طور کامل برقرار نشده است. شبکه خواندن مغز شامل چندین ناحیه است که با هم کار می کنند و ارتباط بین این مناطق با یادگیری کودکان تقویت می شود. اگر آن فرآیند بعدا اتفاق بیفتد، مسیرهای مربوطه ممکن است به همان روش متصل نشوند. یافتن این که این مسیرها به چه چیزی پاسخ می دهند می تواند به محققان کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه آنها را تقویت کنند و در نتیجه سواد را ارتقا دهند. Jasińska توضیح می دهد که نکته اصلی این است که برخی از انواع تجربه می تواند شبکه های مغزی مورد نیاز برای خواندن را تقویت کند. فعالیت در این شبکه های مغزی توانایی خواندن آینده را پیش بینی می کند. از قبل مشخص است که فعالیت‌های خاصی در این زمینه مفید هستند – برای مثال خواندن برای کودکان، صحبت کردن با آنها از بدو تولد، و خواندن قافیه‌های مهد کودک. ما می دانیم که این چیزها مهم هستند. ما می دانیم که بچه هایی که تجربیات غنی در زبان دارند، بهتر عمل می کنند.» قرار گرفتن در معرض تعاملات کلامی با کیفیت از بدو تولد برای نواحی مغز که برای زبان و خواندن مهم هستند مفید است، قرار گرفتن در معرض تعاملات کلامی با کیفیت از بدو تولد برای نواحی مغز که برای زبان و خواندن مهم هستند مفید است.

 

تاثیر کتابخوانی بر رشد مغزی کودکان

 

سوال بعدی برای تیم Jasińska این است که چگونه از کودکان بزرگتر که با سواد دست و پنجه نرم می کنند حمایت کنیم. «ما هنوز همه پاسخ‌ها را نداریم، اما می‌دانیم که شیوه‌های خاصی در کلاس درس برای حمایت از آن بچه‌ها مفید است»، مانند حمایت بیشتر در همه زمینه‌های سواد. Jasińska می گوید: «بهینه سازی چنین شیوه هایی کلیدی خواهد بود. این به کلاس‌های درس امکان می‌دهد تا بر کمک به کودکانی که برای کسب مهارت‌های مورد نیاز برای خواندن موفق نیاز به حمایت بیشتری دارند، تمرکز کنند.

 

پول

 

>> برای ثبت نام  رایگان در اینفایل  کلیک نمائید. <<

0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها