در این پاورپوینت ارزشیابی تحصیلی ایتدا ارزشیابی تعریف و سپس کارکردها، و موضوعات اساسی ارزشیابی و انواع ارزشیابی معرفی گردیده است . سپس ارزشیابی کیفی توصیفی در ابتدایی معرفی و گام های ان شرح داده شده است . و در نهایت به نحوه ی ارزشیابی در دوره ی متوسطه پرداخته شده است.
آموزش و پرورش از نهادهای اجتماعی است که در جهت خاصی فعالیت می کند و هرگز نمی تواند از ارزشیابی بی نیاز باشد بنابراین در هر نظام آموزشی معلمان برای تعیین رابطه ی بین توانایی ها و فعالیت های دانش آموزان و تغییراتی که در رفتار انها حاصل شده و نیز به منظور پیش بینی و کنترل موقعیت های اموزشی،از ارزشیابی استفاده می کنند .
ضرورت ارزشیابی تحصیلی
در واقع قدمت اندازه گیری وارزشیابی آموزشی به آن زمان بر می گردد که برای اولین بار فردی به آموزش فرد دیگری پرداخته است .
در اینجا ماهیت آن ارزشیابی مد نظر ما نیست بلکه مراد ، بیان لازم و ملزوم بودن آموزش و ارزشیابی بوا سطه ی همزمانی و همگامی در تحولات عرصه های تعلیم و تربیت است .
در تعریفی که اغلب مربیان تربیتی از آموزش و پرورش می کنند ، آن را به عنوان یک سلسله فعالیت های منظم می دانند که در جهت ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیر صورت می گیرد .
با توجه به این تعریف ، هرگز نمی توان بدون ا ندازه گیری وارزشیابی تغییرا ت ، ادعا نمود که آموزش صورت گرفته است .
به عبارتی می توان ارزشیابی را شاهدی به نحوه ی آموزش و داوری بر میزان یادگیری ( که نتیجه آموزش است ) قلمداد کرد
اهدافی که ارزشیابی تحصیلی در نظر دارد
با عنایت به اهمیت ارزشیابی آموزشی ، می توان اهداف زیر را برای آن مطرح نمود :
– ارزشیابی آموزشی می تواند به عنوان عاملی موثر در تشخیص شیوه ی صحیح تدریس و کمک به ارتقاء و اعتلای آن یاری رسان معلم باشد .
– بر اساس نتایج حاصله از ارزشیابی آموزشی می توان در انتخاب معلمان کارآمد و شیوه ی تدریس موثر تصمیم گیری نمود .
– دانش آموزان نیز در این زمینه بهره ور خواهند شد و از نتایج ارزشیا بی می توانند به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا نموده درصدد رفع یا تقویت آن نقاط باشند .
– ترسیم ضوابط خاص در زمینه ی ارائه ی شیوه های موثر تدریس.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.