مقالات

مزایای کود های کلات چیست

مزایای کود کلات

 

مزایای کود های کلات چیست

 

کود کلات

اگر روی لیبل (lable) یا برچسب برخی کودها دقت کنیم به واژه کلات (chelate) برخورد می کنیم.

فواید استفاده از کود های کلات:

1- درمان زرد شدن برگ و ساقه گیاهان.

2- رشد بیشتر برگ و ریشه گیاهان.

3- افزایش مقاومت گیاه در هوای سرد.

4- فزایش شادابی و سرزندگی گیاه.

5- جلوگیری از ریزش برگ گیاهان…

نکته: مقاومت این کود، علی الخصوص کودهای 6 درصد در خاک های قلیایی.

بسیاری از کشاورزان نمی دانند کلات چیست و فرق کودهای کلاته با کودهای معمولی در کجاست و کودهای کلاته چه مزایایی دارند؟

کلمه کلات (chalate) از واژه یونانی chele مشتق شده و مترادف با واژه Claw بمعنای چنگ زدن و نگهداشتن چیزی توسط چنگال است کلات سازی زمانی صورت می پذیرد که مولکولهای بزرگ مخصوص دارای چندین نقطه اتصال (مانند EDTA) با یک micro nutrient باند می شوند.

فرم کلات یک عنصر فرمی حفاظت شده است و سایر عناصر نمی توانند مزاحمتی در جذب یک عنصر کلات شده ایجاد کنند فرم کلات یک عنصر در مقایسه با فرم معمولی آن بسیار راحت تر و سریعتر توسط گیاه جذب می شود.

مولکولی که عناصر micro nutrient را کلاته می کند EDTA نام دارد، بسیاری از عناصر micro nutrient زمانی که بفرم کلاته در بیایند بسیار بهتر از فرم معمولی شان در خاک توسط گیاه جذب می شوند، جذب بسیاری از عناصر توسط ریشه در نتیجه اختلاف بار الکتریکی عنصر با کانال های جذبی موجود در ریشه صورت می پذیرد.

عناصر micro nutrient

عنصری که بفرم کلاته در آمده باشد پتانسیل بار بیشتری ایجاد خواهد کرد و در نتیجه بیشتر و بهتر از کانالهای ریشه عبور می کند، همانطور که قبلا اشاره شد معمولترین مولکول برای کلاته سازی عناصر مختلف در کودهای کشاورزی EDTA (ethylene-diamine-tetra-acetate) است، در برخی از کودهای کشاورزی بسیار باکیفیت کشاورزی ممکن است عوامل کلاته کننده DTPA و EDDHA باشن، EDTA معمولترین عامل کلاته کننده در کودهای مورد استفاده به صورت مصرف در خاک و همچنین بصورت محلول پاشی است.

در شرایط خاک و آب ایران(PH بالای خاک و آب) یونهای فلزی مانند آهن (Fe) و روی (Zn) در بسیاری از موارد غیر قابل جذب هستند برای ریشه ها اما وقتی که فرم کلاته این عناصر بعنوان کود در اختیار درختان قرار گیرد براحتی قابل جذب می شوند.

عناصری که بفرم کلات هستند در مقایسه با عناصری که بصورت غیرکلات یا آزاد در خاک وجود دارند ثبات بیشتری دارند و با آبشویی یا leaching کمتر از دسترس ریشه ها خارج خواهند شد.

کود کلات شده چیست ؟

منظور از کود کلات شده این است که یک عنصر مغذی یا بیشتر، با مولکولهای پایدار و مرکبی که آلی هستند و عوامل کلات نامیده می شوند، در کنار هم نگه داشته شده اند .

هم مواد مصنوعی و هم ترکیبات آلی طبیعی می توانند یک شکل مرکب فلزات آلی، چندین فعالیت بیولوژیکی ( حیاتی ) و آمینو اسید، که یکی از عوامل کلات آلی بیولوژیکی ست، وقتی چندین کلات متداول ترکیبات مصنوعی در کشاورزی همانند EDTA، ETPA و EDDHA استفاده می شود را تشکیل دهند.

0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها