مقالات, مقاله نویسی

چند اصطلاح رایج در مجلات علمی که باید بدانید!

مجلات علمی

 چند اصطلاح رایج در مجلات علمی که باید بدانید!

چند اصطلاح رایج در مجلات علمی که باید بدانید!

 

???? ضریب تأثیر (Impact Factor):
شاخص ضریب تأثیر نشان می دهد که مقالات یک مجله به صورت متوسط چه میزان در شکل گیری مقالات علمی دیگر موثر هستند. به صورت تقریبی، اگر ضریب تاثیر یک مجله عدد ۲ باشد، یعنی اینکه هر مقاله این مجله، در شکل گیری ۲ مقاله علمی دیگر موثر است.

???? مردود شدن (Desk Rejection):
اول از همه یک مقاله توسط سردبیر مجله مورد بررسی قرار می گیرد. سردبیر دو مسأله مهم را چک می کند: ۱) آیا مقاله به موضوعات مورد توجه مجله مرتبط است؟ ۲) آیا مقاله از حداقل های کیفیتی لازم برای بررسی شدن توسط داورها برخوردار است؟ اگر پاسخ هر کدام از این سوالات منفی باشد، مقاله ی ما توسط سردبیر مردود یا اصطلاحا Desk Reject می شود.

???? کاور لتر (Cover Letter):
نامه ایست که به مقاله پیوست می شود و هدف از آن دادن یک توضیح مختصر اما جامع راجع به کار انجام شده است.

???? جلد (Volume):
مثلا اگر عدد ۱۸ بود، نشان دهنده ی ولیوم یا دوره یا جلد است. در بیشتر مجلات هر ساله فقط یک جلد چاپ می کنند، ولی برخی مجلات چندین جلد در یک سال چاپ می کنند که چندان مرسوم نیست و در مورد مجلات کمی دیده می شود.

???? شماره مجله (Issue):
معمولا مجلات در هر سال چندین شماره را چاپ می کنند که بسته به مجله این شماره ها از ۲ تا حتی در برخی مجلات ۳۴ ایشو است. البته تعداد مرسوم ایشو در مجلات ۴ ایشو یا ۶ ایشو است که به ترتیب فصلنامه یا دوماه نامه نامیده می شوند.

???? شماره سریال (ISSN):
سریال نامبر ISSN مخفف عبارت International Standard Serial Number است. ISSN شامل هشت حرف است و برای هر مجله مختص آن مجله است. برخی مجلات دارای دو ISSN هستند که یک ISSN مربوط به نسخه الکترونیکی آن و ISSN دیگر مربوط به نسخه هارد کپی آن است که البته نسخه هارد کپی معتبرتر است و در منابع علمی اگر بنا باشد که یک ISSN ذکر شود، ISSN هارد کپی ذکر می شود.

???? سند دیجیتالی (DOI):
سند دیجیتالی DOI مخفف عبارت digital object identifier است که این عدد نشان دهنده ی یک سند دیجیتالی است که به صورت آنلاین در اینترنت قرار گرفته است. معمولا مجلات معتبر قبل از چاپ رسمی مقاله در قالب جلد و شماره، مقاله را به صورت آنلاین بدون شماره جلد و شماره صفحه قرار می دهند.

???? دست نویس (manuscript):
دست نویس همان مقاله شما است که هنوز در جایی مورد چاپ قرار نگرفته است. وقتی مقاله یا دست نویس شما مورد داوری قرار گرفته و چاپ شد می توان به آن paper یا article گفت.

???? شماره دست نویس ارسالی (manuscript NO):
وقتی شما مقاله خود را به ژورنال سابمیت می کنید، کدی به مقاله ی شما اختصاص می یابد و جهت پیگیری های بعدی قبل از هر چیز باید این کد یا شناسنامه مقاله را گزارش کنید.

???? داوری کردن (Refereeing):
در این مرحله مقاله شما توسط داور (referee) یا داوران مورد داوری قرار می گیرد. این اصطلاح در برخی از ژورنال ها معادل همان Review یا بررسی کردن است.

???? ایراد گرفتن (Revise):
این اصطلاح بر دونوع است! مینور ریوایز (Minor Revise) و ماژور ریوایز (Major Revise). مینور یعنی زیاد ایراد نگرفتن از مقاله‌ و ماژور یعنی زیاد ایراد گرفتن! در ماژور ریوایز یا اصلاحات اساسی ممکن است مقاله شما بعد از اصلاحات مجددا به داور جهت تایید اصلاحات صورت گرفته ارسال گردد. ولی در مینور ریوایز معمولا اصلاحات توسط مدیر یا کارشناس اجرایی مورد بررسی قرار می گیرد.

???? رسابمیت (Resubmit):
این اصطلاح در واقع همان ریواز است، وقتی مقاله ی شما بسیار ایراد داشته باشد! با این تفاوت که وقتی شما مقاله تان ریواز می خورد (حالا چه مینور و چه ماژور) بعد از اینکه ایرادات را رفع کردید، دیگر مقاله شما برای داوری مجدد ارسال نمی شود اما وقتی که مقاله شما رسابمیت می خورد، باید ایرادات را رفع کنید و مقاله را دوباره بفرستید و این یعنی اینکه مقاله شما بار دیگر باید کاملا و دقیق داوری بشود.

???? پذیرش (Accept):
به این معنی است که مقاله تان پذیرفته شده، البته کار شما اینجا تمام نمی شود. ممکن است ژورنال پاراف (proof) مقاله را از شما بخواهد، یعنی بعد از قالب بندی و قبل از چاپ جهت تایید نهایی مشخصات، مقاله به شما مجددا توسط ژورنال ارسال می گردد.

0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها