مقالات

دانلود مقاله شفافیت مالی در فنلاند!

بررسی فساد اقتصادی و راه‌های مبارزه با آن

مقاله شفافیت مالی در فنلاند!

فساد اقتصادی و مالی از مشکلات بسیار جدی است که امروزه در سازمان ها و شرکت های گوناگون مشاهده می شود و مسئله ای جهانی است. دور شدن از اخلاقیات و پر اهمیت گردیدن مادیات موجب افزایش روزافزون فساد در دنیای اقتصاد شده است. در این مقاله سعی شده مسئله فساد و عواملی که به آن فساد اقتصادی م یگویند مورد بررسی قرار گیرد و همچنین پیامدها و نتایجی که فساد در پی خواهد داشت مطرح م یشود. از جمله مسائل مهمی که می بایست در برنام هریزی شرکت ها مورد توجه قرار گیرد را ههای مبارزه با این آفت جامعه و ریشه کن کردن آن است که سعی گردیده در این مقاله بررسی شود.

فساد اقتصادی و مالی از مشکلات بسیار جدی است که امروزه در سازمان ها و شرکت های گوناگون مشاهده می شود و مسئله ای جهانی است.

دور شدن از اخلاقیات و پر اهمیت گردیدن مادیات موجب افزایش روزافزون فساد در دنیای اقتصاد شده است. در این مقاله سعی شده مسئله فساد و عواملی که به آن فساد اقتصادی م یگویند مورد بررسی قرار گیرد و همچنین پیامدها و نتایجی که فساد در پی خواهد داشت مطرح م یشود. از جمله
مسائل مهمی که می بایست در برنام هریزی شرکت ها مورد توجه قرار گیرد را ههای مبارزه با این آفت جامعه و ریشه کن کردن آن است که سعی گردیده در این مقاله بررسی شود.

♈️یکی از بارزترین شاخصه‌های فنلاند، اختلاف طبقاتی پایینه. نظام مالیاتی طبقاتی باعث میشه مالیات بر درآمد هر فرد با افزایش درآمد، زیاد بشه و از خیلی ثروتمند شدن افراد جلوگیری می‌کنه.

♈️در فرهنگ فنلاند، سوال پرسیدن از افراد در مورد درآمدشون سوال بی‌ادبانه‌ای محسوب میشه. اما طبق قانون، نظام مالیاتی باید شفاف باشه و در نتیجه‌، این نظام مالیاتی شفاف به همه‌ی افراد اجازه میده تا بتونن با اداره مالیات تماس بگیرن و درآمد هرشخص رو در سال گذشته بپرسن!

♈️به همین دلیل، نزدیک‌های آخر سال، اداره مالیات با تعداد زیادی تلفن از سوی رسانه‌ها مواجه میشه که میخوان درآمد افراد سرشناس کشور رو بدونن. برای کاهش تعداد تلفن‌ها، اداره مالیات هر ساله لیست کسانی که بیشتر از ۱۰۰ هزار یورو درآمد داشتند رو منتشر میکنه.

♈️بعد از تصویب مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) در سال ۲۰۱۶، بعضی از افراد به دلیل نقض حریم شخصی و یا به خطر افتادن امنیتشون، هر ساله درخواست میدادن که اسمشون از لیست حذف بشه. اگرچه همچنان با تماس تلفنی می‌شد درآمد اون‌ها رو هم از اداره مالیات پرسید.

♈️اما چند هفته پیش دادگاه فنلاند رای داد که اداره مالیات دیگر حق حذف اسم افراد از لیست عمومی رو نداره و همچنین باید لیست سال‌های گذشته رو بروزرسانی کنه و اسم‌های حذف شده رو وارد لیست کنه. دادگاه معتقده شفافیت داده‌ها و درآمدها بسیار مهمه و نباید به هیچ دلیلی، درآمد افراد از سایر افراد جامعه مخفی نگه داشته بشه.

فساد اقتصادی یا مالی چیست؟
فساد از ریشه فسد و به معنای جلوگیری از انجام اعمال درست و سالم است و در زبان انگلیسی با مطرح می شود که به معنای شکستن و نقض کردن است و Rumpere و ریشه لاتینی Corruption واژه چیزی که شکسته یا نقض می شود، می تواند قوانین و مقررات یا قواعد اداری باشد.

به این معنا، فساد .( هر پدیده ای است که مجموعه ای را از اهداف و کارکردهای خود بازدارد (تانزی، 1387 تعاریف فراوانی برای فساد وجود دارد. رابرت ب. زولیک 1، رئیس بانک جهانی فساد اقتصادی را سرطانی می داند که از فقیران می دزدد، در امور حکومتی و اخلاقی به مصرف می رساند و اعتماد را از بین می برد.

در جایی دیگر فساد به سوء استفاده از قدرت برای برداشت شخصی تعبیر شده است و مسائلی از جمله .( رشوه، کلاهبرداری، اخاذی، اختلاس و … را شامل می شود

0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها