مقالات, مقالات سلامت

علت خارش بدن

علت خارش بدن

علت خارش بدن چیست و درمانش چیست

علت خارش زیاد بدن
علت خارش می‌تواند به دلایل مختلفی باشد و برای تشخیص دقیق تر علت آن، نیاز به اطلاعات بیشتری از شما است. اما برخی از علل مشترک خارش بدن عبارتند از:
1. پوست خشک:
پوست خشک می‌تواند باعث خارش بدن شود. عواملی مانند هوا و آب سرد، استفاده از صابون‌های قوی و تماس با مواد شیمیایی می‌توانند باعث خشکی پوست شوند.
2. حساسیت پوست:
حساسیت پوست نسبت به مواد مختلف مانند محصولات آرایشی، صابون‌ها، لباس‌ها و غیره می‌تواند باعث خارش بدن شود.
3. التهاب پوست:
التهاب پوست ناشی از عوامل مختلف مانند عفونت، آفتاب سوختگی، زگیل و غیره می‌تواند باعث خارش بدن شود.
4. آلرژی:
آلرژی به مواد مختلف مانند غذا، دارو، حشرات و غیره می‌تواند باعث خارش بدن شود.
5. بیماری‌های پوستی:
برخی بیماری‌های پوستی مانند زئوساس، اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث خارش بدن شوند.
6. تنش و استرس:
تنش و استرس ممکن است به عنوان یک عامل فرعی باعث خارش شود.
7- عفونت‌های قارچی
عفونت قارچی پوست سر، قارچ پای ورزشکاران و بسیاری دیگر از عفونت‌های قارچی از دلایل خارش سطح پوست بدن هستند. این بیماری‌ها با درمان‌های ضد قارچی مانند کرم و شامپو‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند. در موارد حاد به پزشک مراجعه کنید.
8- بیماری کلیوی
بیمار‌های کلیه هم می‌توانند علائم خود را روی سطح پوست بروز دهد و در موارد شدید موجب خارش پوست شوند. کلیه‌ها مواد و عناصر خطرناک و سمی را در درون سیستم بدن تصفیه می‌کنند. اگر در اثر بیماری کلیه این عمل به درستی انجام نگیرد، متابولیت‌هایی ساخته می‌شود که در سطح پوست جمع شده و موجب خارش آن می‌شود.
9- بیماری‌های کبد علت خارش پوست
خارش پوست و کبد ارتباط بسیار نزدیکی به هم دارند. زیرا کبد در تصفیه‌ی سموم از بدن نقش بسیار مهمی دارد و اگر نتواند مواد زائد را از بدن دفع کند، پوست بدن دچار خارش می‌شود. با توجه به میزان آسیب کبدی میزان خارش هم ممکن است کم یا زیاد شود.
10- خارش پوست بعد از لیزر
یکی از عوارض شایعی که بعد از رفع موهای زائد برای اغلب افراد ایجاد می‌شود، خارش پوست است. حتی کسانی هم که با لیزر اقدام به رفع موهای زائد می‌کنند ممکن است دچار خارش پوست شوند و این مسئله آن‌ها را نگران کند. اما واقعیت این است که خارش بعد از لیزر یک اثر طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
11- خارش پوست به دلیل گزش حشرات
یکی دیگر از علت‌های خارش پوست نواحی مختلف بدن گزش حشرات است. معمولاً بعد از نیش حشرات فرد متوجه بروز بثورات پوستی، تورم و قرمزی و خارش شدید می‌شود. حتی در برخی مواقع با گزش پشه یا عنکبوت همان لحظه نیش حشره احساس می‌شود.
12- دیابت
بی‌حسی، مور مور و گزگز شدن از علائم بیماری دیابت است. افرادی که دیابتی هستند، اغلب پوست خشکی دارند که موجب خارش آن‌ها می‌شود. استفاده از صابون و محصولات بهداشتی ملایم و البته کوتاه کردن زمان دوش گرفتن به بهبود خارش پوست این افراد کمک می‌کند. رطوبت رسانی به پوست را فراموش نکنید.
13- دارو
خارش پوست ممکن از عوارض مصرف دارو باشد. این علائم می‌تواند همراه با بثورات پوستی هم ایجاد شود. اگر علائم پوستی از حد طبیعی خارج شوند، نشان دهنده حساسیت دارویی هستند.
14- بارداری
برخی خانم‌ها در طول دوره بارداری دچار خارش پوست به‌خصوص در ناحیه شکم و ران‌ها می‌شوند. در برخی افراد هم مشکلات پوستی مانند درماتیت خود را به صورت وخیم‌تر نشان می‌دهند.
15- یائسگی
با فرا رسیدن دوران یائسگی ممکن است دچار تغییرات ناگهانی ای در ظاهر خود مثل خشکی پوست شوید. کاهش تولید هورمون استروژن در بدن که برای تولید ماده ی کلاژن لازم است، منجر به خشک و نازک تر شدن پوست می شود چون چربی طبیعی پوست که رطوبت آن را حفظ می کند کاهش می یابد.

برای خارش بدن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های ضد خارش.

2. مصرف آنتی‌هیستامین‌ها برای کاهش التهاب و خارش.

3. استفاده از گیاهان طبیعی مانند آلوئه ورا، نعناع، آووکادو و چای سبز.

4. استفاده از برخی مواد خانگی مانند سرکه سیب، آب لیمو و عسل.

5. رعایت بهداشت پوست و استفاده از محصولات طبیعی و مناسب برای پوست.

6. مراجعه به پزشک در صورت خارش شدید و پersistent.

برای تشخیص دقیق تر علت، بهتر است با پزشک متخصص پوست و آلرژیست مشورت کنید و اطلاعات بیشتری راجع به علل و شرایط خارش در بدن خود بدست آورید.

>> برای ثبت نام  رایگان در اینفایل  کلیک نمائید. <<

کسب درآمد اینترنتی
0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها