پیوند پویایی جوانان، فرهنگ و طبیعت در قلب اهواز
در این مقاله طراحی فرهنگسرا در اهواز، شناسایی محیط و مکانی سرزنده ملزم به ایجاد یک ارتباط پویا و منطقی در مسیری هدایت شده میان افراد است. در برنامهریزی فضایی شهری، استراتژی های مطرح شده بدون لحاظ نمودن عوامل اجتماعی قابلیت تحقق کامل را ندارند.
یکی از عوامل مهم و ضروری در پایداری اجتماعی، حضور شهروندان در فضاهای شهری به منظور انجام فعالیتهای گوناگون منتخب آنها میباشد. ایجاد سرزندگی در فضاهای شهری موضوعی است که اغلب در کشورهای جهان سوم از آن چشم پوشی میشود و فضاهای شهری بدون هیچگونه بار معنایی و اجتماعی به حیات خود ادامه میدهند؛ که همین موضوع موجب بحران هویت و مرگ تدریجی آنها شده است.
حس سرزندگی در یک مکان، علاوه بر ایجاد زمینه لازم به منظور تعاملات اجتماعی و انجام فعالیتهای انتخابی، بستری در جهت مبادلات فرهنگی نیز میباشد. فضاهای دارای مفهوم سرزندگی اغلب امن تر، جذابتر و مطلوب تر از سایر فضاهای فاقد این مفهوم میباشند.
هدف این پژوهش طراحی فرهنگسرا در اهواز به تحقق رساندن خواسته های مورد نظر از طراحی یک فضای فرهنگی (فرهنگسرای جوان ) با استفاده از نتایج حاصل از مطالعات در زمینه حس سرزندگی در مکان و عوامل موثر بر آن است که منجر به ایجاد محیطی سرشار از پویایی اجتماعی، رفتاری، فرهنگی برای جوانان به منظور گذراندن اوقات فراغت خود خواهد شد. به همین منظور در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کمی-کیفی و ابزار پرسشنامه؛ نسبت به آزمون فرضیات پژوهش و استخراج متغیرها و شاخصها موثر اقدام شده است. نتایج پژوهش نشان داده که؛ شاخصهای کالبدی، کارکردی، اجتماعی-فرهنگی و زیست محیطی بیشترین تاثیر را بر سرزندگی دارند.
هر کدام از این مولفه ها دارای متغیرهایی میباشند که مهمترین آنها عبارتند از: بهره گیری از عناصر محیطی، نورپردازی مناسب در (شاخص کالبدی)، اختلاط عملکردی و فعالیتی (شاخص کارکردی)، تعاملات اجتماعی، امنیت، رضایتمندی در (شاخص اجتماعی-فرهنگی) و آسایش اقلیمی در (شاخص زیست محیطی) دارای بالاترین میزان فراوانی هستند. لذا این متغیرها تاثیر بالایی در سرزندگی فضایی دارند.
عنوان | |
---|---|
فصل اول: کلیات پژوهش | |
1-1 بیان مسئله | |
1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش | |
1-3 سوالات پژوهش | |
1-4 فرضیات پژوهش | |
1-5 اهداف پژوهش | |
1-5-1 هدف اصلی | |
1-5-2 اهداف خرد | |
1-6 روش تحقیق | |
1-6-1 ابزارهای گردآوری اطلاعات | |
1-6-2 روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات | |
1-7 بهرهوران پژوهش | |
1-8 جنبه جدید بودن و نوآوری طرح | |
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش | |
2-1 مقدمه برای طراحی فرهنگسرا در اهواز | |
2-2 سرزندگی | |
2-2-1 گونههای سرزندگی | |
2-2-1-1 سرزندگی اقتصادی | |
2-2-1-2 سرزندگی محیطی | |
2-2-1-3 سرزندگی اجتماعی-فرهنگی | |
2-2-1-4 سرزندگی مکان | |
2-2-2 محیط | |
2-2-3 فشار روانی جو محیط | |
2-2-4 نظریه قابلیت محیط (گیبسون) | |
2-2-5 نظریه ویژگیهای جلب کننده محیط (برلاین) | |
2-2-6 نظریه وضوح فضایی (کوین لینچ) | |
2-3 معیارهای تحقق سرزندگی | |
2-3-1 عوامل کالبدی | |
2-3-1-1 تنوع عملکرد | |
2-3-1-2 کیفیت فضایی | |
2-3-1-3 دسترسی پذیری | |
2-3-1-4 تنوع کاربری | |
2-3-1-5 نورپردازی | |
2-3-1-6 مبلمان | |
2-3-1-7 سیمای شهری | |
2-3-2 عوامل اجتماعی | |
2-3-2-1 تعاملات اجتماعی | |
2-3-2-2 امنیت اجتماعی | |
2-3-3 عوامل زیست محیطی | |
2-3-3-1 اقلیم | |
2-3-3-2 آبنما و گیاهان | |
2-4 فرهنگسراها | |
2-4-1 فرهنگسرا یک بنای معمار | |
2-4-2 تاریخچه فرهنگسرا | |
2-4-3 فرهنگ ایران در فرهنگسراها | |
2-4-4 اهداف طراحی فرهنگسرا | |
2-4-5 مقالات پژوهش محور | |
2-5 نمونههای موردی | |
2-5-1 نمونه تطبیقی خارج از کشور | |
2-5-1-1 فرهنگسرای کودک آمار (کوبنهاون، دانمارک) | |
2-5-1-2 مرکز فرهنگی Seongdong (سئول، کره جنوبی) | |
2-5-1-3 مرکز فرهنگی Plassen (نروژ) | |
2-5-1-4 فرهنگسرای Valence (فرانسه) | |
2-5-2 نمونه تطبیقی داخل کشور | |
2-5-2-1 مرکز آموزشی-فرهنگی کودکان کار(شوش، تهران) | |
2-5-2-2 فرهنگسرای دزفول | |
2-5-2-3 فرهنگسرای خاوران | |
2-6 جمع بندی فصل |
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.