مقالات

اصول مبانی و مصادیق کارآفرینی و کسب وکار

اصول مبانی و مصادیق کارآفرینی و کسب وکار

اصول مبانی و مصادیق کارآفرینی و کسب وکار

اصول مبانی و مصادیق کارآفرینی و کسب وکار

 

بارها اتفاق افتاده که وقتی با افرادی که کسب و کاری در حوزه آموزش راه اندازی کرده اند سخن گفته ایم به این نکته اشاره می کنند که ما در وهله اول به دنبال ارزشی به جز کسب در آمد بوده ایم.

به راستی این ارزش آفرینی از چه جنسی است. به عنوان نمونه بیل استریکلند در محله ای فقیرنشین به راه اندازی موسسه آموزشی برای مهارت آموزی به جوانان در معرض خطر می پردازد؛ با کیدزانیا که هدفش آموزش مشاغل به کودکان و نوجوانان است و لی لی پوت کشور خودمان که به تازگی سعی در ارائه آموزش مشاغل به سبک نوین به کودکان این مرز و بوم دارد، همگی به دنبال چیزی فراتر از منفعت اقتصادی هستند که کار آفرینان اجتماعی آن را منفعت اجتماعی می نامند.

در این مقاله بر آنیم که به اهمیت این کسب و کارها بپردازیم. کسب و کارهایی که باید با حرمت خاصی بدان ها نگریست و با وسواس و دقت نظر، ارزش آفرینان حوزه آموزش را جدای از دلالان آموزشی که متاسفانه به فروش پایان نامه و کتب و صدها کار غیر اخلاقی و غیر قانونی می پردازند، دانست. نکته دیگر این که متاسفانه گاهی مفهوم کارآفرینی آموزشی با آموزش کارآفرینی اشتباه گرفته می شود که در این مقاله بحث شده است و آنچه مدنظر این مقاله است کارآفرینی آموزشی است و نه آموزش کار آفرینی کارآفرینی آموزشی چیست؟

هدف از آن چیست؟

انواع آن کدام اند؟ چه موانعی بر سر راه کارآفرینی آموزشی وجود دارد؟

برای رفع این موانع چه باید کرد؟

 

موانع کسب وکار

موانع بهبود شرایط کسب و کار در کشور

یکی از بندهای قانون برنامه ششم توسعه، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار است. طی دو سالی که از اجرای قانون برنامه ششم توسعه می ‌گذرد از مجموع ۵۳ حکم پیش ‌بینی ‌شده برای قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، تنها ۹ حکم به صورت کامل اجرایی شده و ۱۹ حکم نیز دارای اجرای ناقص بوده‌اند. اما هنوز اقدامی برای اجرایی کردن ۲۵ حکم دیگر صورت نگرفته است. یکی از موانع اصلی در بهبود شرایط کسب و کار در کشور اجرایی نشدن بخش اعظمی از این قانون است. علاوه بر اجرایی نشدن این قانون، عوامل دیگری را نیز می‌توان به عنوان موانع بهبود شرایط کسب و کار در کشور برشمرد. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • عدم ثبات قوانین و مقررات در کشور
  • عدم استفاده از نظرات تشکل ‌های بخش خصوصی
  • عدم بهبود فرآیندها و رویه ‌های دست و پاگیر برای کسب و کارها
  • عدم صدور مجوزهای مورد نیاز در راستای فعالیت‌ های اقتصادی به شکل پنجره واحد
  • عدم نظارت و پیگیری مؤثر قانون‌گذار در جهت اجرای قانون
  • حضور نامنظم اعضا، به ویژه اعضای دولتی، در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی
  • عدم موافقت دولت با تأسیس سازمان نظام مشاوره مدیریت

مصادیق کار آفرینی آموزشی کدام اند؟

What are the examples of educational entrepreneurship?

چرا کار آفرینی آموزشی اهمیت دارد و باید به آن پرداخت.

اینها برخی از سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ داده شده است. البته نه پاسخ کامل خوانندگان محترم برای دریافت پاسخ کامل به این سوالات، نیازمند تحقیق و مطالعه بیشتر می باشند در این مقاله، سعی شده است تا در زمینه این سوالات و برخی موضوعات دیگر، مطالب اولیه ای در اختیار علاقه مندان گذارده شود تا زمینه فکری و مطالعاتی لازم برای دنبال کردن این موضوعات در سایر منابع فراهم شود.

اجازه دهید تا ببینیم برای پاسخ دادن به این سوالات، چه طیفی از مطالب و با چه رئیسی در این مقاله ارائه شده اند. در فصل اول، مروری بر کلیات کار آفرینی صورت گرفته است. طبعنا برای برخورداری از فهم درستی از کارآفرینی آموزشی، ابتدا باید خود کار آفرینی را به درستی شناخت.

اهمیت این شناخت، بویژه از آنجاست که تعاریف متعدد و بعضا نادرستی از کارآفرینی در جامعه ما شده است. یکی از این تعاریف نادرست، مساوی دانستن کار آفرینی با ایجاد است.

اگر کار آفرینی با ایجاد کسب و کار، یکی نیست، پس مفهوم درست و اصولی آن چیست  تا به این سوال پاسخ داده شود و بین مفهوم کارآفرینی با سایر مفاد مشابه تمایز ایجاد شود.

و درادامه متمرکز بر مفهوم کارآفرینی آموزشی است. کارآفرینی آموزشی ترکیبی از دو واژه کارآفرینی و آموزش است.

حالا سوال این است که آیا رابطه بین کارآفرینی و آموزش، یک رابطه یک طرفه است با دو طرفه. آیا در حوزه کارآفرینی آموزشی، این فقط کار آفرینی است که به کمک آموزشی می آید. با اینکه آموزش نیز در خدمت کارآفرینی قرار می گیرد؟ همچنین، تاریخچه ای از کسب و کارهای آموزشی، سپر نوآوری و تحولات حوزه کار آفرینی آموزشی در طول هزاران سال مورد بررسی قرار گرفته است.

مروری بر این مسیر، می تواند نقش بزرگی که کار آفرینان آموزشی در طول تاریخ به عهده داشته اند را به خوبی مشخص کند.

در این نگاه، برای توضیح هر پدیده و مفهومی نگاهمان به ذینفعان آن پدیده با مفهوم است و سعی می شود تا با در نظر گرفتن اقتضائات و شرایط خاص آنها، آن مفهوم توضیح داده شود. بدین منظور، در ابتدا باید ذینفعان أن مفهوم شناسایی شوند.

برداشت اولیه از مفاهیم کارآفرینی و کارآفرینی آموزشی ارائه شده برای برخورداری از درک بهتری از کارآفرینی آموزشی، لازم است کمی فراتر از صرف مفاهیم نظری برویم. بدین منظور  تلاش شده است تا با ارائه مصادیق عملی کارآفرینی آموزشی، مقداری فراتر از مفاهیم نظری بیان شده است.

نوشته های مشابه

0 0 رای
لطفا امتیاز دهید!
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها